خطایابی و رفع خطا دستگاه خودپرداز
آیا بدنبال رفع خطاها و عیب یابی دستگاه خودپرداز خود هستید؟
در این مقاله جهت رفع خطاهای خودپرداز و رفع آن نکاتی را اشاره کرده ایم. لازم به ذکر است جهت رفع خطاها و نکات مرتبط می تواند با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. جهت ارتباط با کارشناسان فنی شرکت از بخش تماس با ما اقدام به تماس نمایید.
خطایابی و رفع خطا دستگاه خودپرداز یکی از آموزش هایی است، که بهتر است زودتر برای یادگیری آن اقدام کنید. در غیر اینصورت ممکن هزینه های زیادی را جهت رفع خطاهای ساده متحمل شوید.
ممکن است که شما چند سالی باشد که خودپرداز شخصی برای کسب و کار ثابت خریداری کرده اید. اما توانایی خطایابی دستگاه خودپرداز را به تنهایی نداشته باشید.
پس برای هر رفع خطا مجبور میشوید با کارشناسان تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید.
اما با خواندن آموزش های ما در این قسمت تسلط کافی بر خطایابی خودپرداز پیدا میکنید. پس با ما همراه باشید.
پروسه عیب یابی یا خطایابی ۳ مرحله دارد.
مرحله اول: تشخیص عیب و خطاست. باید متوجه بشویم که عیب و مشکل در کدوم قطعه و در کجا ایجاد شده است.
مرحله دوم: رفع خطا است. در این قسمت شما عیب و مشکل را در آن قطعه برطرف میکنید.
مرحله سوم: بعد از آنکه خطاها اصلاح و رفع شد میبایست خطاها در اپراتور پنل پاک شود.
گزینه ای بنام clear در منوها وجود دارد.
این گزینه وظیفه دارد قسمتی که دارای خطا هست را بررسی کند و رفع خطا شدن آن را در آخر کار برای اطمینان تایید کند.
اگر خطا برطرف نشده باشد Field را نشان میدهد. یعنی دستگاه شما هنوز دارای خطاست و بایستی شما خطا را دوباره برطرف و تصحیح کنید.
و اگر گزینه pass را نشان می دهد به معنای برطرف شدن و پاک شدن خطا است.
خطایابی و رفع خطا دستگاه خودپرداز _ خطایابی :
بطور مثال یک خطای رسید مشتری داریم.
مرحله اول تشخیص عیب :
زمانی که menu is servise است ، چند گزینه وجود دارد, یکی از گزینه ها Receipt status is HWError است.
به این معنی که رسید مشتری دستگاه دچار مشکل سخت افزاری شده است.
برای فهمیدن دقیق تر مشکل و تشخیص آن، دستگاه را به حالت سوپروایزر supervisor قرار دهید.
دکمه شماره ۱ را بزیند. Go to menu
دکمه شماره ۵ را بزنید. VENDOR MODe
کمی صبر کنید …
منوی setting atm properties ظاهر میشود که منوی مورد نظر ما نیست , دکمه کنسل را بزنید.
منوی بعد گزینه Device status list را نشان میدهد. در این گزینه خطاها و وضعیت دستگاه در این گزینه قرار میگیرد .
دکمه ۵ را بزنید.
خطایابی و رفع خطا دستگاه خودپرداز _ مرحله اول
گزینه هایی در نمایشگر به نمایش در می آیند .
گزینه اول Cash Handler را نشان میدهد. معنای آن این است که خطایی در قسمت دیسپنسر وجود دارد .
زیر اون خطاها نوشته شده Cass1 (type1) low .
یعنی اینکه تعداد اسکناس هایی که در کاست شماره ۱ یا همان ۵ هزار تومنی شما هست کم می باشد.
اگر تعداد اسکناس ها از صدتا کمتر باشد این خطا نشان داده میشود. این خطا نیست و یک هشدار است.
اگر تعداد اسکناس ها را زیاد کنیم این هشدار از بین میرود.
بالای صفحه اول نوشته که چند صفحه خطا وجود دارد مثلا ۱٫۳ یعنی ۳ صفحه خطا داریم و ما در صفحه اول هستیم.
برای رفتن به صفحه بعدی گزینه page down که گزینه ۹ هست را فشار میدهیم.
خطای نوشته شده جلو شماره ۱ را معنی می کنیم که در این قسمت خطای نشان داده شده مرتبط با دیسپنسر هست.
پس گزینه اول خطای نوشته شده Cash handler و توضیحات زیرش را میخوانیم. Cass2 (type2) low
یعنی اینکه تعداد اسکناس ها در کاست شماره ۲ کم است.
پس اسکناس های ما در کاست شماره ۲ از ۱۰۰تا کمتر است .
از آنجایی که ۳ صفحه خطا داریم پس به صفحه سوم میرویم.
منویی ظاهر میشود که خطا در گزینه ۱ نوشته شده است.
آشنایی و رفع خطاهایی خودپرداز
مثال :
Receipt printer
یعنی خطا در پرینتر رسید مشتری است.
به توضیحات خطا میپردازیم.
Paper not loaded or Jammed
یعنی اینکه یا کاغذ گیر کرده است یا بارگذاری نشده است.
پس تشخیص دادیم که خطا در کدوم قسمت اتفاق افتاده است.
قسمت سخت افزاری دستگاه رسید مشتری را نگاه میکنیم تا مشکل را رفع کنیم .اگر رول کاغذ نداشت کاغذ را جایگذاری میکنیم یا اگر کاغذ قبلی گیر کرده بود کاغذ مچاله شده را خارج میکنیم و کاغذ جدیدی را جایگزین میکنیم.
بعد از رفع خطا برای اینکه قسمت سخت افزاری درست کار کند، باید خطا را از پنل پاک کنیم.
در همان صفحه خطایی که هستیم ، شماره ۱ را میزنیم.
یعنی همان گزینه خطا ، Receipt printer .
با نوشته Running test روبرو میشویم یعنی تست در حال اجراست.
رسید مشتری در این وضعیت به کار می افتد و یک یا دو برگ بیرون میدهد. که عبارت انگیسی برروی دو صفحه چاپ شده است.
پس با عبارت passed Receipt printer مواجه میشویم یعنی خطا رفع شده است.
دکمه previous را میزنیم.
از انجایی که ۳ صفحه خطا داشتیم وقتی بعد از این گزینه ۲٫۲ را نشان دهد ، یعنی خطای سوم ما رفع و پاک شده است. و گزینه هایی که باقی مانده هشدار های دیسپنسر هستند.
در ادامه خطایابی دستگاه های خودپرداز
گزینه دیگری برای پاک کردن خطا داریم به نام Clear all.
بعضی از مهندسان استفاده از این گزینه را تایید میکنند.
و بعضی از مهندسان دیگر، ترجیح را بر این قرار می گذارند که اول در صفحات بچرخید و خطاها را پیدا کنید. تشخیص که دادید رفع خطا شده است در صفحه خطای مربوطه گزینه ۱ را بزنید و خطا را پاک کنید.
اگر از همان ابتدا Clear all را بزنید . ممکن است تشخیص ندهید که خطا چیست و از کجا نشآت گرفته است.
وقتی شما هنوز تشخیص مبدا خطا را نداده اید، رفع خطا نیز نکرده اید.
هر بار Clear all را هم بزنید، امکان اینکه مشکل دستگاه رفع شود تقریبا ناممکن است.
نوبت به این In servies کردن دستگاه رسید.
گزینه previous را میزنیم .در منوی بعدی Exit را میزنیم. به منوی اصلی میرسیم یه ۹ گزینه ای وجود دارد. گزینه ۹ گزینه back است کلیک میکنیم. سوییچ را به حالت نرمال میگذاریم و کمی صبر کنیم
بعد دکمه شماره ۲ را میزنیم.
اکنون دستگاه خودپرداز شما آماده کار کردن است…
10 Comments
دستگاه وینکور دارم خیلی اذیتم میکنه چکارش کنم خود بخود خاموش میشه
با احترام نیاز به تعریف بیشتر از مشکل پیش آمده است. در مورد مشکل اطلاعات کافی ننوشتید. وینکور یکی از بهترین برندهای خودپرداز است. با بررسی مناسب توسط یک کارشناس متخصص میتونید مشکلات رو رفع کنید. در مرحله اول برد تغذیه دستگاه (برد تامین کننده برق دستگاه) بررسی شود. ممکن است دچار خرابی قلع یا خرابی خازن شده باشد. سپس برق ورودی دستگاه بررسی شود و در صورت افت برق از یک UPS استفاده کنید. خرابی فن CPU نیز میتواند باعث خاموش شدن سیستم کامپیوتر داخل دستگاه شود.
سلام
ببخشید ممنون میشم سوالم رو جواب بدید
بنده دستگاه ncr سالنی دارم و گزینه بداشت وجه سفید شده اما در لیست خطاها هیچ خطایی وجود نداره و خالیه،دلیلش چیه؟
سلام. ١. ابتدا سه کاست رو خارج کنید و یک کاست سالم با پول در بالاترین جایگاه کاستهای دستگاه تنظیم کنید. در صورت عدم رفع مشکل، همان کاست رو به پایینترین جایگاه منتقل کنید و سپس دوباره تنظیمات رو انجام بدید.
٢. خطاهای نرم افزاری بررسی و پاک شود
حالا کمی اطلاعات فنی نیازه
٣. تست کاست ها بصورت جداگانه گرفته شود.
۴. تست شاتر انجام شود
به این ترتیب مشکل پیدا میشود و میتوان رفع کرد،
سلام خوبی خسته نباشی دستگاه عابربانک.بانک شهردارم روزی ۳بارچهارباردریافت وجه.سفیدمیش هی بایدریست کنیم.راحلی ندارراهنمایی کنی ممنون میشم
با سلام. احتمالا دلیل خطا در دیسپنسر است. تسمه ها بررسی شود(شل نباشد). سنسورها با گوش پاک کن یا دستمال تمیز شود. فنر کاست پول بررسی شود سالم باشد. سایر موارد با کارشناس حضوری بررسی شود.
دستگاه ان سی ار دارم بغضی وقتا صفحه اصلی یا صفحه کلید ویاصفحه کلیدهنگ میکند باید خاموش روشن کنیم تادرست بشه ایاگرما تاسیردارد درهنگ کردن
با سلام. اگرصفحه کلید و مانیتور با هم یا بصورت جدا مدام دچار هنگی میشود احتمال ایراد نرم افزاری وجود دارد. بنابراین در صورت امکان نرم افزار تعویض شود. سخت افزار نیز بررسی شود. حتما کیس دستگاه و فن کیس و فن CPU بررسی شود سالم باشد و گرد و خاک نداشته باشد. در صورت امکان کیس سرویس شود. اسلات های کیس با تمیز کننده مخصوص(اسپری کلینر ۶۰۰) شسته شود. سپس اتصال های صفحه کلید تا کیس با اسپری کلینر تمیز شود. دمای کیس در حال کارکرد بررسی شود تا از حد معقوق بیشتر نباشد. یکی از دلایل هنگی میتواند گرمای داخل کیس باشد. که با اضافه کردن فن یا خنک کننده در محیط(کولر) احتمالا رفع می شود. در صورتی که رفع نشد با کارشناس تماس بگیرید.
سلام خسکه نباشی برادستگاه من میگه امکان مذیزنمیشه وکارت تودستگاه نمیره
سلام. دلایل متفاوتی ممکنه باعث عدم دریافت کارت باشه. به کارشناس مراجعه کنید